Isännöitsijöitä ja isännöitsijätoimistoja joka lähtöön

Isännöitsijöitä ja isännöitsijätoimistoja joka lähtöön

posted in: Myynti | 0

Ihmiset tekevät virheitä, ei siinä mitään; sitten ne korjataan. Mutta näyttää siltä, että isännöitsijäntodistuksista löytyy virheitä yhä useammin. Niistä puuttuu tietoja, tiedot ovat keskenään ristiriitaisia jopa samalla sivulla, puhumattakaan siitä, että tasekirjasta löytyy tietoja, jotka ovat ristiriidassa isännöitsijäntodistuksen kanssa. Todistuksen tiedot ovat vain jääneet päivittämättä, ja kertovat tilanteesta vuosi, pari sitten. Välillä olen saanut väärän vuoden tasekirjan, välillä jokin liite puuttuu kokonaan. Kollegani kertoi tapauksesta, jossa hän sai väärän taloyhtiön ja asunnon paperit.

 

Välittäjän vastuulla on löytää löydettävissä olevat virheet (kyllä, me todella luemme koko paperipinon). Välittäjä on vastuussa siitä, että virheelliset tiedot oikaistaan, kun niitä löytyy. Isännöitsijäntoimisto on kuitenkin vastuussa niistä puuttuvista tai virheellisistä tiedoista, joita välttäjä ei tarkankaan papereiden lukemisen jälkeen voi arvata.  Asuntokaupassa virheet voivat tulla kalliiksi.

Jos emme saa puuttuvaa tietoa isännöitsijältä, käännymme hallituksen puheenjohtajan puoleen. Kauan taloyhtiössä asunut ja taloyhtiön asioihin perehtynyt puheenjohtaja onkin usein kullanarvoinen tietolähde. Joskus hän tuntee taloyhtiön asiat paremmin kuin ehkä vasta tämän taloyhtiön isännöitsijänä aloittanut uusi isännöitsijä.

 

IsMeritulli_porras_squareännöitsijäntoimisto on monopoliasemassa, mistään muusta toimistosta en saa kyseisen taloyhtiön papereita. Tätä osataan myös käyttää hyväksi, ja rahastaa kaikista ylimääräisistä liitteistä (lue: myynnissä tarpeellisista). Korkeimmillaan tällainen paketti on maksanut yli 600 euroa. Olisiko tässä määräävään markkina-aseman väärinkäyttöä?

 

Työssäni näen kaikenlaisia isännöitsijäntoimistoja – myös niitä ammattimaisia, joissa palvelukin pelaa loistavasti. Näissä tapauksissa annan palvelusta kiitokset suoraan toimiston henkilökunnalle, joka on sen todella ansainnut.

 

Yhden kerran olen tehnyt reklamaation toimiston überhitaasta,  huonosta palvelusta ja virheellisistä dokumenteista, joita oli vaikea saada korjauksi. Paljonpa se hyödytti – en voi äänestää jaloillani, ja olla käyttämättä kyseistä toimistoa, jos myyntiin tulevan asunnon isännöinti hoidetaan siellä. Sanomattakin lienee selvää, että toimistosta ei tullut edes vastausta reklamaatioon.

 

Onneksi suurin osa isännöitsijöistä ovat tehtäviensä tasalla ja valmiita palvelemaan välittäjiäkin hyvin. He ymmärtävät sen, että samalla he palvelevat taloyhtiön osakasta.

 

Jaa sivutShare on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0