Kun olet päättänyt myydä asuntosi, saat tästä vinkkejä asunnon markkinointiin. Asunnon markkinointi sisältää portaalimainonnan, printtimainonnan, nykyään myös sosiaalisen median hyödyntämisen ja esittelyt.

 

Mainonta

Mainonnan tavoite on saada ostajat käymään asunnossa. Ellei ostajia saada sisään asuntoon, ei kauppoja synny. Parhaiten ostajat saa kiinni asuntoportaaleista: Oikotie ja Etuovi. Itse käytän molempia, sillä tässä kohtaa ei parane säästellä. Lisäksi mainostan Facebookissa, jossa sanoman voi kohdentaa märätylle kohderyhmälle.

Printtimainonta tavoittaa ostajaryhmiä, joita asuntoportaalit eivät ehkä tavoita. Ilmoittelua paikallisessa sanomalehdessä kannattaa siis miettiä. Myös sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää.

 

Hyvät kuvat

Ensimmäinen kilpailu ostajista käydään netissä. Kuvien ja esittelytekstin tietojen perusteella ostajat päättävät, lähtevätkö katsomaan asuntoa. Jos kuvat ovat huonot, ne antavat asunnosta todellisuutta huonomman kuvan, eivätkä ostajat vaivaudu paikalle.

Itse käytän ammattikuvaajaa, joka saa valotuksen kohdalleen, käyttää tarvittaessa laajakulmaa ja käsittelee kuvat valmiiksi niin nettiä kuin kuvallista väriesitettä varten. Niinpä kuvissani on sininen taivas, vaikka kuvauspäivänä sataisi.

 

Esittelyt

Ilman esittelyjä ei asuntoja myydä. Mikä olisi paras esittelypäivä ja kellonaika, onko pidettävä yleisesittelyjä, miten usein asuntoa kannattaa esitellä ja miten valmistua esittelyyn – vastaan näihin kysymyksiin, vaikkei niihin olekaan absoluuttisen oikeaa vastausta.

 

Arkena vai sunnuntaina?

Kesällä toimivat arkiesittelyt hyvin, kun ostajat viettävät viikonloput mökillä, vesillä ja uimarannoilla. Kun illat ovat valoisia, ei hämäräkään häiritse esittelyä. Iltojen pimetessä kasvaa tarve pitää esittelyjä päivällä, ja silloin on aika aloittaa sunnuntaiesittelyt. Mikään ei toki estä pitämästä esittelyjä kesäsunnuntaisinkin, jos tuntuu, että niihin riittää asiakkaita – ja usein riittää!

Arkiesittelyt ajoittuvat luonnollisesti iltaan, ”virka-ajan” jälkeen, jotta kävijät ehtivät töistä esittelyyn. Sunnuntain esittelyt alkavat yleensä aikaisintaan puolen päivän aikoihin, jolloin aamu-unisetkin ehtivät niihin.

Jos mietit oikeaa myyntiajankohtaa vuosikierrossa, lue blogini Paras aika myydä asunto >>

 

Yleiset ja yksityiset esittelyt

Onko pakko pitää yleisesittelyjä? – Yleensä kyllä. Ainakin, jos haluaa asunnosta parhaan mahdollisen hinnan. Mitä useampia katsojia esittelyssä on samaan aikaan, sitä helpommin syntyy kilpailutilanne, ja sitä parempia ostotarjouksia saadaan. Hiljainen myynti on nimensä mukainen. Myydään hiljaa; salaa? Mielestäni ei mistään kotoisin, jos asunnon haluaa myydä nopeasti ja hyvään hintaan.

Jos asunto on ominaisuuksiltaan tai hinnaltaan sellainen, että sille on on vain vähän ostajia, ovat yksityisesittelyt oikeutettuja (esim. Räikkösen Kimin 526-neliöinen merenrantakohde Kaskisaaressa, hintalappu taisi olla 14,5 miljoonaa euroa).

Joillekin ajatus vieraista ihmisistä omassa kodissa on hankala. Asiaa auttaa, jos esittelyt pidetään useammalle samanaikaisesti, mutta niin, että kävijät ilmoittautuvat välittäjälle ennakkoon. Silloin asuntoon ei tule ”kuka tahansa”.

Itse järjestän yleisesittelyjen lisäksi yksityisesittelyjä, omistajien aikataulun mukaan, kun ostaja sitä pyytää. Yksityisesittelyä pyytävä on yleensä tosiostaja, joten se kannattaa.

 

Esittelytiheys

Välittäjä sopii esittelyajankohdat omistajien kanssa. Joka toinen päivä ei varmaan kukaan jaksa siivota kotia esittelykuntoon ja lähteä evakkoon lasten, koirien ja kissojen kanssa. Kerran viikossa lienee keskiarvotiheys – parikin kertaa puolustaa paikkaansa, jos asunnon tultua markkinoille tuntuu ostajia riittävän. Jos ensiesittely on sunnuntaina, pidämme aina seuraavan esitelyn heti maanantaina. Myynnin alussa, kun kiinnostus on suurimmillaan, haluamme tarjota mahdollisimman monelle tilaisuuden nähdä asunto.

Tavoitteeksi voi ottaa pari kertaa tupa täyteen, ja asunto on myyty!

 

Esittelyyn valmistautuminen

Viihtyisä koti on puhdas ja siisti. Ellet ehdi siivota itse, käytä veroetu ja kutsu kotiin siivousyritys, joka tekee perusteellisen siivouksen ja pesee myös ikkunat ennen myynnin aloitusta. Viemällä tarpeetonta tavaraa esimerkiksi tilapäiseen varastoon luodaan asuntoon avaruuden ja tilan tuntua. Lue lisää blogista Asunnon stailaus myyntiä varten >> 

Juuri ennen esittelyä tuuleta asunto, vedä sälekaihtimet ylös ja sytytä kaikki valot. Jos käytät välittäjää, ja olet lähtenyt asunnosta jo aikaisemmin, välittäjä tekee nämä ennen kuin ostajat saapuvat.

 

Jaa sivutShare on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0